среда, 26. фебруар 2014.

AUGUST ŠENOA - PRIJAN LOVRO

AUGUST ŠENOA: PRIJAN LOVRO

 

August Šenoa je najsvestraniji i najplodniji hrvatski književnik 19. stoljeća. Rođen je u Zagrebu, umalograđanskoj obitelji mađarskog, njemačkog i češkog podrijetla. Osnovno i srednje obrazovanje stekao je u Zagrebu, Pečuhu, pa opet Zagrebu. Pravo je studirao u Pragi Beču, jedno vrijeme uz potporbiskupa Strossmayera.
Književni rad započinje feljtonima u novinama i časopisima ("Zagrebulje"). Istupa kao književni kritičar i teoretičar donoseći u hrvatskknjiževnost nove ideje o ulozi književnosti u kulturnom uzdizanjnaroda. Nije nimalo pretjerano reći da je Šenoa, slijedeći svojidejo tendecioznoj književnosti kao izvoruprosvjećivanja i odgajanja naroda, stvorio hrvatskčitalačkpublikprekidajući radikalno s dotadašnjom književnom tradicijom i donoseći nove teme, pristupe problempa čak i nove literarne žanrove u hrvatskknjiževnost.
Uz književni rad, Šenoa je i mednajobrazovanijim ljudima svoga vremena, poznavalac mnogih europskih i slavenskih jezika, prevodilac, kulturni i javni djelatnik, dramaturg i umjetnički direktor HNK-a, gradski senator i urednik mnogih časopisa, i od svega najvažnije: pjesnik, pripovjedač i romanopisac. Vrhunac Šenoina stvaralaštva u je pripovijetkama i romanima. U svojim pripovijetkama i novelama Šenoa finim zapažanjem ulazi u seoski, malograđanski i gradski život promatrajući sudbinsvojih junaka u povijesnim previranjima i postavljajući svojim pristupom temelje hrvatskog realizma. Neke teme koje je u svojim pripovijetkama pokrenuo (npr. Sudbina neshvaćenog hrvatskog intelektualca upripovijetci "Prijan Lovro") biti će početak u nizdijela od kojih smnoga temeljna za hrvatskuknjiževnost.
August Šenoa je jedan od najznačajnijih pisaca za hrvatskknjiževnost što dokazuje i činjenica da se razdoblje od oko dvadeset godina njegova intenzivnog stvaralačkog rada u povijesti hrvatske književnosti naziva "Šenoino doba".
Prijan Lovro
Prije više godina Šenoa je bio pozvan u neko selo na berbu, ali kako nije punnedjeljdana vidio vedra neba, vrijeme je provodio u društvi ponekad dosadnim raspravama vlastelina, suca, velečasnog gospodina župnika i crne udovice. To je bila lijepa žena, koja je voljela čitati i njoj Šenoa zapravo priča ovpričpokušavajući dokazati postojanje zanimljivog, strasnog junaka i u hrvatskom narodu, kojeg, iako postoji, naši pisci ne znajili ne umijoslikati. I tako započinje priča o Lovri, njegovom djetinjstvu, školovanjte općenito o njegovživotu. Kada sse pisac i on sreli bio je to "čovjek srednjeg rasta, košćat, širokih plećiju. Glava neobično velika naličila posve kruglji; čelo muje bilo široko, visoko, reć bi uglasto, lice osuho, blijedo, u srijedi široko, zdola posve šiljasto, nos fin, usne tanke, stisnute, brčići slabi, kosa crna i glatka, duga, pravilno u dvoje razdjelžna, a oči male, tamne žmirkave, al' i vrlo žacave. Opazio sam na tom čovjeknekakav nesklad. Posavski šešir bijaše mnov, siva surka sa srebrnih dugmetih fina, ovratnik svilen, košulja tanka; vidjelo se da taj čovjek ukusno odijevati mari, al' sva ta finoća bijaše nespretna. U svemje htio biti fin, elegantan, dostojanstven, al' po svemsi vidio da je taj čovjek doduše mnogo općio sa finim svijetom, al' je kraj svega toga ostao ponešto neuglaen. Govorio je sprvine polagano, svečano, kratko poput epigrama, al' i apodiktički, preplićuć govor franceskim dosjetkama. Bio je po stilmiran, al' neobični sjaj njegova oka odavao je da je čovjek strastven."
Ubrzo spostali vrlo dobri prijatelji i Šenoa je polako upoznavao djeliće njegova života. Rodio se je kod Postojne u siromašnoj obitelji. Odmalena je bio odreden da postane svećenikom, no on je u duši ipak bio svjetovnjak. Umjesto molitvenika, psalama i drugih crkvenih knjiga on je čitao Byrona i Goethea, Petrarki Prešerna. Kada se je tijekom praznika zaljubio u prelijepdjevojkMalvinnije više mogao podnijeti teret crne svećeničke haljine i zato je obolio. Uz pomoć kanonika uspio se je razriješiti svećeničkih dužnosti i kako bi on sam rekao postao je slobodan. Njegova obitelj nije to odmah prihvatila no kada sdoznali da kao učitelj radi u aristokratskoj obitelji i da je postao ugledni građanin bili sponosni na njega. Ali Lovro još uvijek nije bio sretan, želio je više i bolje ("Duša gori za radom, hoćda tvorim, da svojbudućnost udesim prema svojoj želji i volji, da ne gazim obični put života na kojoj čovjek nije van karika u povorci ljudstva, gdje tvorna sila zadrijema."). Nije uspio dobiti mjesto uorijentalnoj akademiji na Istokniti školovati se za učitelja. Onako shrvan smili se oci on ga šalje na školovanje u Beč. Tamo je život bio skup i ubrzo Lovrina obitelj toliko osiromaši da je on bio primoran vratiti se u Hrvatsku. Dobivši mjesto namjesnog učitelja u primorskoj hrvatskoj gimnaziji, zagrebaćka vlada daje mpotporda položi završne ispite. Na studije je krenuo u Prag gdje se je i susreo s piscem, ali i mnogim Hrvatima. Još uvijek se je osjećao krivim za dug svoje obitelji i jedino je u ženidbi s velikim mirazom, makar i bez ljubavi, vidio izlaz iz ove teške situacije. Počeo je sve češće izlaziti i kasno se vraćati. Ubrzo, najavio je svoje vjenčanje sa Minkom. Pisac je, sluteći da nešto nije u reduupozorio Lovrda provjeri obećani miraz. Nažalost sumnje sbile točne i Lovro je raskinuo zaruke. Brzo je zaboravi Minku. Dolaskom popa Antuna kojega spodučavali književnosti u Hrvata, Lovro saznaje za bogatsiroticDalmaciji, bez roditelja kojuzdržava stric, a ima imetak od 40 000 forinti. Napokon odlučuje predavati u Hrvatskoj, ali kako ni tamo nije imao sreće odlazi u Dalmacijpotražiti ondjevojku. Lovro jje jako zavolio, a i ona njega. Trebali sse vjenčati no netko je tajno javio stricuda se Lovro ženi samo da izbjegne propast i bez ljubavi. Onako ogorčen i očajan on odlazi u drugusobi prereže si britvom grkljan.
Tako je završena jedna tužna priča o čovjekkoji je govorio "vazda po misli, duši svojoj". On je ucijelosti bio jedan istinski genij i junak koji se je borio sa teškim životnim i društvenim okolnostima. One sga na krajslomile i dovele do njegova tragičnog završetka.
Šenoa nam je pokušavao skicirati Lovri njegov život što vjernije i tse je pokazao kao realist. Želi nasuvjeriti u stvarno postojanje njegovog prijatelja, ali i u svojsklonost i otvorenost prema životu, stvarnosti i vrlo opipljivim ljudskim problemima. Želi biti objektivni promatrač, ali ne krije ni svojosobnu, emotivnupovezanost s glavnim junakom novele. Pisac ima velikželjda se oduži svom nesretnom prijateljkoji nije zaslužio takav kraj.
"Ova moja pričica budi samo sveta suza na grobvrloga prijatelja."
novelije oslikan težak put siromašna, ali i sposobna seoskog dječaka koji se je zaputio u grad na školovanje te kojeg neimaština i podrijetlo sputavajsvim pokušajima i željama. On nema sredstava i zaštite u birokratskom, nemilosrdnom društvkojem se ne vodi računa o poštenji sposobnosti, već o podrijetli novčanoj moći. Plemenitaška djevojka ne može primiti njegovljubav jer je seljak. Lovro unevolji pravi kompromis i traži si ženu, bez obzira na ljubav. Nakon svega, kada je napokon pronalazi, optuže ga da se ženi zbog miraza i on se ubija.
Pisac je prikazao duhovni, ali i ljudski portret, ne izostavljajući vrijeme, prilike niti sredinkojoj se je Lovro kretao. Tako je uspio da glavni lik doživimo kao stvarnličnost koja djeluje posve naravno i ljudski, sa svojim htijenjima i nemoćima, uzletima i padovima, sa svojom neostvarenom veličinom i svojom tragikom.

Нема коментара:

Постави коментар