среда, 26. фебруар 2014.

MILAN BEGOVIĆ - BEZ TREĆEGA




ŽIVOTOPIS: Milan Begović (Vrlika, 19. siječnja 1876. - Zagreb, 13. svibnja 1948.) hrvatski je dramski pisac, novelist i romanopisac. Begović je prvenstvendramski pisac, a tek potom romanopisac i pjesnik.
Predstavnik je modernizma u hrvatskoj književnosti.
Autor je jednoga od žanrovski najraznovrsnijih i količinom najopsežnijih književnih opusa u prvoj polovici 20. stoljeća. U pedesetak godina dugom stvaralačkom vijeku pisaje mnogi raznoliko. Temeljitu književnokritičku interpretaciju i konačan književnopovijesni sud Begovićevdjelčeka sve dnaših dana: tek prije koju godinu počeli su izlaziti prvi svesci potpunoga kritičkoga izdanja Sabranih djela Milana Begovića. Kad taj golemi znanstveni i nakladnički posabude priveden kraju, bit će posve jasnda Begoviću, pstilskoj, žanrovskoj i tematskoj razvedenosti njegova opusa, ali i pantologijskim stranicama (osobitu novelistici, s paradigmatičnom novelom "Kvartet", ili u romanu s opsežnom, složenom "Gigom Barićevom"), pripada jednod najviših mjesta u povijesti moderne hrvatske književnosti.
Djela: ''Giga Barićeva'', ''Bez trećega'', ''Pustolov pred vratima'', ''Dunja u kovčegu''...
 
KNJIŽEVNI ROD I VRSTA DJELA: drama; tragedija, 3 čina 
VRIJEME I MJESTRADNJE: Radnja se događa u Zagrebu, u jednoj jedinoj noći, u jednoj prostoriji male barokne jednokatnice s visokim parterom i mansardom, u Kuševićevoj ulici u Gornjem gradu, krajem veljače 1926. godine
TEMA: Sukob žene, koja odavnčeka povratak muža, i muža, koji se vraća iz zarobljeništva u Sibiru nakon osam godina. Njihov se ponovni susret temelji na sukobu koji je prouzročen muževom ljubomorom bez nekog posebnog povoda.
Psihološka razmatranja ljubomore.
 
SADRŽAJ: 
PRVI ČIN:
Jedne kišne večeri, ok21 h, na vratima salona Gige Barićeve stajaje krupan, visok, muškarac u kabanici i šeširom na glavi, a u svakoj je ruci držakovčeg. Bije tMarkBarić, Gigin muž.
Nakon štga je ženski glas iz salona pitatkje i koga treba, ušaje u salon, ogledase, kada ne vjeruje samom sebi da je tu, gdje sada stoji. Franciska ga je ponudila večerom, non je pristojnrekada će pričekati gospođu da se vrati iz grada.
Dok ju je čekao, telefon je zvonidva puta. On se javio; Gigu su tražili neki njemu nepoznati muškarci, psalonu je ugledabukete cvijeća, razna pisma i tu se počinje rađati njegova bolesna ljubomora i uvjerenje da ga ona vara.
Sjedne u fotelju i reče: "Harašo!" Pod svjetlom lustera jasnse vidi njegovnaboranlice s velikom brazgotinom na čelu. Obrastabradom, duge kose u svojoj ruskoj bluzi daje dojam ruskog čovjeka.
Dolazi Giga, dovezaju je opet njemu nepoznati muškarac. Kada ga je ugledala, ostane zapanjena, kada ga ne prepoznaje: "Jesi li tti Marko?" - prepoznavši ga, poleti k njemu raširenih ruku, a on reče hladno: "Jest, ja sam Marko! A vi gospođo, tkste vi, aksmijem pitati?" ''Kakove su tšale?" - pita Giga. Markće: "Ja se ne šalim, i nije mi dšale, ali sada nisi više ona. Jest potpunsi druga."
I takzapočne svađa. Prigovorijoj je štje odrezala kosu, te zbog telefonskog poziva dr. Mike. 
"Lukava si. Vrlolukava. Ali ne treba bogzna kakove pameti da se odgonetne taj tvoj nedužni razgovor. I dala si razumjeti, da sam ja tu i da slušam kakse razgovarate. Divno! , divno!" Giga: "I ti dakle misliš da je konte moj ljubavnik?" Marko: "Pa vidim, čujem, znam, njušim dvraga! Sva mi čula tpotvrđuju, sva u jedan glas!"
Nije ga mogla razuvjeriti, govorila mu je kolikje patila. Imala je i svjedoke i dokaza kakje sve tdrugačije negšton sada misli.
Povede ga dvrata, otključa ih i reče: "Pogledaj. Tje moja i tvoja bračna soba. Osam godina svake večeriotkrivaju se obje postelje, osam godina svakjutrse pokrivaju. Spremne akse ti vratiš, a ja spavam na divanu."
Htjela ga je poljubiti, ali se on nije dao"Misliš da sam idiot! Misliš da ne opažam štse sve događa od našeg posljednjeg poljupca i ovog današnjeg? A kakva su tusta danas? Takljube sve kokote od Amura dVolge i od Volge dSave. I ja sam prošasvoju školu."
I svađa se nastavlja! Giga je bila zapanjena njegovom brutalnošću. Da bi ublažila tu napetost upita: "Pa kaži mi gdje si bio, štsi sve podnio?" "U paklu!" - odgovori on – "Lijepje tebi bilovdje! Čak luksuz da spavaš na širokom divanu, a dvije čiste postelje čekaju tamkad dođe netkda može leći uza nj. " "Ti kada dođeš!" -odgovori Giga i ona dobije odgovor: "Ja ili tkdrugi svejedno! U jednom sam paklu bio, u drugi došao!"
"Ni sa kim ja nisam ništa imala. U meni si uvijek biživ i sve sam ih odbila."
 
DRUGI ČIN:
Markje nakon večere i pića izgledazadovoljan. Nne zadugo, opet ga je počela mučiti ljubomora: "Sve ostale patnje mogu se izdržati i sve bih mogajoš jednom doživjeti i pregurati, ali samda mi je bilo: "z n a t i
Iz ruskog logora ga je samvukla želja da dozna štradi, kakživi i kolikje ona još njegova. "Istkai ja!" - reče mu ona. Tje Markhtičuti i za večerom joj je obećada se neće više vraćati na onštje nekada bilo, da će pokušati zaboraviti.
Giga je već bila premorena i živčana, a on ju je ipak još mučipitanjima. Iz ormarića je izvadila snop pisama:"čitaj ih, čitaj ta vatrena pisma!"
Nije ih htičitati jer on nije policijski činovnik i ne njuška ptuđim papirima. Razočarana, dala mu je dznanja da bi lakše odgovarala pred zakonom za bilkakav zločin negnjemu da prizna neštštje on sam sebi iskonstruirao. I on počne prevrtati ppismima. Iznenada opazi veliku kuvertu i veliki složeni komad papira. Ispravi se i podigne zapečaćenu kuvertu, iznenađen štje adresirana na njega. Bilje tpismnjezina oca. Tada je počerastvarati onaj veliki papir, iakse ona protivila, i taksazna Markda je tpotvrda kojom je on, MarkBarić, proglašen mrtvim, na zahtjev njegove supruge, nakon sveopće dugogodišnje potrage.
Bije zaprepašten. ''Taj akt ne smijem izgubiti. Tje moja putovnica za ovaj svijet. Da se jedan mrtvac prošeta poasfaltu, koji je samza žive rezerviran. Vanredan je tosjećaj!''
Priznala je da ga je dala proglasiti mrtvim, ali ga nije zakopala. Za nju je uvijek biživ: "Marko, ničija nisam, nisam ni sada, ni ikada prije, negsamtvoja!"Non se samprotegne i reče: "Sad će jedan sat. Vrijeme kada se mrtvi štse skitaju psvijetu vraćaju na svoj konak. Laku noć!" - i izađe i polakzatvori vrata za sobom, kada zatvara jednu grobnicu.
 
TREĆI ČIN:
Giga ne leži, negskupljena sjedi na divanu koji je pretvoren u krevet. Odjednom začuje kakju Markzove glasom punim srdačnosti. Brzugasi lampu i ispruži se kada spava.
Bilje već dva sata iza ponoći. Ona primijeti da se u vrijeme dok je biu drugoj sobi u njemu neštpromijenilo, nije bilviše ni traga onoj njegovoj sumnjičavosti.
Bila je tužna, nije ga gotovni slušala dok je govorio, bojala se da ponovne započne sa svojim uvredama. NoMarkje bisretan: "Sve je prošlo. Znaš, moći reći i biti uvjeren da govoriš neštštje uistinu tako, ni san, ni nada, negstvarnost, široka stvarnost, onda mi dođe da poludim od veselja!"
I on ju počne milovati, te nastavlja: "Imati te pod svojim rukama i osjećati da si tu, pored mene, onakva, kakovu sam te nekad izgubio, uistinu dođe čovjeku da rastvori prozore i da se razviče od sreće!" - zgrabi harmoniku, zasvira i zapjeva rusku pjesmu, te zapleše na ruski način. Gledala ga je zabezeknuta od te njegove razdraganosti i najzad reče: "Harašo!" A on i dalje pleše, pjeva i poskakuje. Iznenada skoči k njoj kličući: "Imam te! Moja si! Mislit ćeš da sam lud. Ali nisam. Sretan sam!"
"Sambudi sretan, dragi" - odgovori Giga – "Hoću da me imaš dulje negjedan dan"
"Kada si čitala onpismoštmi ga je pisatvoj otac. I on veli isto" - reče Mark– "On mi piše neštštmi je potpunotvoriloči, štme je izliječilo. Sad vidim sve! I znam sve! I nisam više ljubomoran!"
Kaknjoj nije biljasnštje njezin otac moganjemu napisati štmu ona nije mogla reći, Markjoj s frivolnim akcentom šapne nekolikriječi. Ona se nagldigne s njegovih koljena, bez riječi, uvrijeđena i pođe prema divanu tihplačući. Markje biiznenađen jer je tbilu pismu njezinoga oca – njemu. 
"Da, ali on nije znada ću ja tebi vrijediti tek kada budeš imau ruci nekakav dokaz, da sam ja onakva kakovu si me ostavio."
Njegovje frivolni obijesndržanje otkada je izašaiz sobe bilodraz njegovih misli. Trebajoj je vjerovati, a ne tražiti dokaze: "Zašttražite od nas da budemonštvi niste?" 
"Tvoj otac je takpreciznistaknusve momente tvojega života i takjasnprikazatvoj karakter, da se ne može sumnjati u onštje napisao" - govorijoj je Marko. I on ju pozove da pođe s njim, nona nije htjela. On joj stane na put, podigne ju u naručje i ponese u spavaću sobu. Ona se otimala: "Ja se ne dam!"
Izleti iz sobe sva usplahirena i bez daha: "Još se ne dam! Živa se ne dam!"
Markstane pred nju i onakbijesan reče: "Sad te ne puštam! Ja sam ti muž, ja imam pravne te!"
"Pravo? Tkima pravna me? Nitknema pravna me, dok mu ja ne dam"
 - reče Giga.
Marko"Kaktgovoriš? Kada je već netkimatpravo?"
Giga: "Oh da, bilih je više! Zacijelsi pogodida je i onaj advokat Mika moj ljubavnik. A liječnik? Još kaodjevojčica bila sam luda za njim i kakove me je perverzitete naučio." 
"Lažeš! Lažeš!" - vikaje Marko. Zaštbi seonda baš meni otimala?" "Jer mi se gadiš!" - bila je Giga iskrenbrutalna.
Kakse on njoj približavao, ona je odmicala i hitrdohvati revolver te ga uperi u njega: "Ne približuj mi se!"
 "Ah što, ne bojim se ja toga. Ja te hoću i imat ću te!"
Međutim, plane revolver i on se sruši udarivši u fotelju. Giga je nekoliktrenutaka stajala, a onda dođe dotelefona i nazove dr. Miku. 
"Ubila sam svoga muža!" Teškim korakom nastavi dalje hodati, nubrzse sruši.
ZAVJESA PADA!
 
LIKOVI: MarkBarić, Margita (Giga) Barić, Franciska (Gigina sluškinja)
*imena Giginih prosaca: dr. Mika Peruzović, Šime Simeoni, Freddy, Bela Balaško, ŽarkBabić, Angelus Posthumus, PerSambolec 

MARKO - izrazitljubomoran iakga žena nije varala, negmu je svih osam godina bila potpunvjerna, u dvojbi je treba li vjerujovati ženi ili ne; u njemu se odvija unutarnji sukob te dolazi i dfizičkog sukoba, nasilan je, snažan, grub. Nakon osam godina izbivanja iz doma u njemu se događa fizička i psihička preobrazba. Osim ljubomorom, ispunjen je i mržnjom. 
GIGA - vjerna i odana supruga. Imala je tifus pa joj je dosta kose opalo, a Markje mislida se ošišala, odnosnopromijenila zatštima ljubavnika pa je ljut zbog toga. Na kraju joj je muž povjerovada ga nije varala jer je pronašaočevpismkoje o tomu svjedoči, Ona u početku želi Marka uvjeriti u svoju ljubav i vjernost, nna kraju se ipak okreće samoj sebi i ubije Marka da se obrani od silovanja. 
PROBLEMATIKA DJELA:
- Opis prilika i života ljudi koji se oblikuju u neposrednom odnosu prema društvenim i političkim zbivanjima
- Oslikava se galerija likova iz dana prije Prvog svjetskog rata, za vrijeme rata, te poslijeratnog razdoblja
- Obrađuje se stanje Markove bolesne ljubomore koji se bavi mišlju da ga je žena iznevjerila dok je on izbivaod kuće
- Pokušaj realizacije jedne tipične društvene drame – ljubomora na mogućnost nevjere
- Scenski oživljava poistovjećivanje lika Gige s likom Laure (''Bez trećega'' – ''U agoniji'')
- Sadrži mnoga objašnjenja, kaobjašnjenje pojma ljubavi
- Intimne uspomene
- Dramaturška funkcija sjećanja
- Dramaturška funkcija šutnje
- Psihološka razmatranja
 
KARAKTERISTIKE DJELA:
- Kvalitativan (unutarnji) i kvantitativan (vanjski, među likovima) sukob
- Razgovor između muža i žene zasniva se na dubokom nesporazumu
- Čestdolazi dneočekivanih dramskih preokreta (npr. kad Markpronalazi pismo)
- Drama ima tragičan završetak: Giga pištoljem ubija Marka da se obrani od silovanja
- Naslov ''Bez trećega'' - pritom se misli na čovjeka koji ni ne postoji jer Giga nije varala muža ni s kim; znači za ljubav, a taki za ljubomoru, potrebnje dvoje, bez trećega
- Mnogi smatraju da se lik Gige može poistovjetiti s likom Laure (Kovačić), ali također ima dosta sličnosti s Norom (Ibsen)

Нема коментара:

Постави коментар